Afiliacja – co to?

Afiliacja to forma marketingu internetowego. Marketing afiliacyjny jest znaną formą zarabiania, jednak wciąż kojarzy się źle. To co wyróżnia marketing afiliacyjny to zależności partnerskie pomiędzy Reklamodawcą, Siecią Afiliacyjną oraz Partnerami Sieci oraz wynagrodzenie, które płatne jest w modelach efektywnościowych, czyli za konkretne akcje.

W artykule:

Marketing afiliacyjny, afiliacja - co to takiego?

Afiliacja, marketing afiliacyjny – rodzaj marketingu internetowego (online), opierającego się na współpracy Reklamodawców oraz Wydawców (Partnerów), najczęściej za pośrednictwem Sieci Afiliacyjnej. Współpraca ta rozliczana jest w  modelach efektywnościowych.

Definicja afiliacji jest dość szeroka. Ta, którą podaję jest bardzo uproszczona i podaje najważniejsze i charakterystyczne cechy marketingu afiliacyjnego czyli obecność Reklamodawców, Sieci Afiliacyjnej i Wydawców oraz model efektywnościowego rozliczania współpracy.

Marketing afiliacyjny to nic innego jak zachowanie mające na celu nawiązanie, a następnie podtrzymywanie kontaktów i współpracy pomiędzy daną jednostką, grupą, organizacją, a innymi. Reklamodawca zleca wykonanie działań marketingowych podmiotom zewnętrznym – sieciom afiliacyjnym, które udostępniają –program partnerski.

Marketing afiliacyjny to zjawisko stosunkowo młode. Prawdopodobnie powstał w latach 90 w Stanach Zjednoczonych dla internetowego sklepu muzyką. W Polsce istnieje nieco krócej.

Dziś afiliacja obejmuje zasięgiem cały świat, co wiąże się z rozwojem technologii, a przede wszystkim Internetu.

Ponadto nie ma jednej słusznej definicji afiliacji, przytoczona jest moja własna, zawierająca jego najważniejsze cechy.

Marketing afiliacyjny to także specjalistyczna technologia opierająca się na systemach, które mają możliwość generowania kodów zliczających oraz linków partnerskich, a także gromadzą statystyki z działań Partnerów.

 
 

Co nie jest afiliacją?

Afiliacja często mylona jest z „pracą przy wypełnianiu wniosków”. Afiliacja to działania, które mają na celu zachęcenie do wykonania akcji, np. poprzez tworzenie treści, wyświetlanie banerów, nagrywanie krótkich filmów.

Wszystkie oferty typu: 

  • zapłacę za założenie konta
  • zapłacę za wypełnienie wniosku
  • zapłacę za ściągnięcie oraz zainstalowanie aplikacji 

nie mają nic wspólnego z pracą przy afiliacji. Oferujący najprawdopodobniej dostanie prowizję od Sieci Afiliacyjnej za to, że ktoś założy konto i prześle zakładającemu mniejszą jej część. To nazywa się ruch motywowany i jest zabroniony przez większość reklamodawców.

Legalna praca przy marketingu afiliacyjnym nie wymaga zakładania kont innych niż te w Sieciach Afiliacyjnych i polega na polecaniu linków, nie na wypełnianiu wniosków.

Program Partnerski a Sieć Afiliacyjna

Program partnerski (PP) będziemy rozumieć jako „ofertę” danego Reklamodawcy, sieć afiliacyjna będzie miejscem magazynującym/zrzeszającym różne programy partnerskim.

Rodzi się pytanie ‘po co sieć afiliacyjna?’.

Sieć zrzesza reklamodawców i wydawców, co w praktyce przynosi obopólne korzyści:

1. Dla reklamodawców – korzystanie z trafiku (czyli po prostu ruchu) wydawców sieci afiliacyjnej przy jednym spięciu trackingowym, zbiorowym raportowaniu oraz uproszczonej obsłudze własnego programu

2. Dla wydawców – dostępność wielu programów w jednym miejscu, wygoda rozliczeń i brak konieczności rejestracji w kliku czy nawet kilkunastu programach.

Sieć posiada zaplecze technologiczne oraz wiedzę – niezbędne do prowadzenia działań. Ważne są również kontakty.

Klasyczna sieć afiliacyjna nie posiada własnych stron internetowych, na których pozyskuje ruch, nie jest również administratorem danych osobowych.

Program partnerski – będzie rozumiany jako pojedyncza oferta danego Reklamodawcy.

Marketing Afiliacyjny a Marketing Relacji

W marketingu afiliacyjny bardzo ważne są relacje. Ze względu na ciągłe, nieprzerwane budowanie więzi pomiędzy poszczególnymi ogniwami z korzyścią dla każdej ze stron.

Marketing afiliacyjny zawsze był i pozostanie skupiony na konkretnym Kliencie. Bazując na wiedze o Kliencie Sieć Afiliacyjna jest w stanie indywidualnie podejść do jego potrzeb.

Marketing afiliacyjny tak samo jak marketing relacji nastawiony jest na długo trwałą współpracę z Klientem, głownie dlatego, że tylko długotrwałe działania przynoszą oczekiwanie rezultaty.

Niemniej jednak, w marketingu afiliacyjnym mówimy o innym rodzaju relacji, gdyż w marketingu relacji buduje się przywiązanie Klienta do marki.

Jakie produkty i usługi można sprzedawać w afiliacji?

Jakie produkt bądź usługi można sprzedawać w afiliacji? Każde!

  • odzież i obuwie
  • szkolenia
  • produkty finansowe
  • książki
  • suplementy diety
  • usługi doradcze
  • kursy językowe

W afiliacji nie można sprzedawać produktów i usług, których reklamowanie w Internecie jest zabronione przez obowiązujące prawo.

Ważne, żeby oferta była atrakcyjna dla potencjalnych klientów, czyli odbiorców reklam.

Na czym polega praca Partnera Sieci Afiliacyjnej?

Partner Sieci Afiliacyjnej to osoba lub organizacja, która ma zarejestrowane konto w Sieci Afiliacyjnej i dzięki temu posiada dostęp do Programów Partnerskich. W ramach uczestnictwa w Programach Partnerskich Partner ma dostęp do linku polecającego, banerów oraz innych form reklamowych udostępnianych przez Sieć.

Partner musi posiadać grono odbiorców – profil w Social Mediach, stronę internetową, bazę mailingową lub smsową, Klientów stacjonarnych. Po co? Żeby mógł prezentować reklamy i osiągać zamierzone efekty.

Jego zadaniem jest przedstawienie swoim odbiorcom reklam i zachęcenie ich do wykonania akcji, np. poprzez wyrażanie polecającej opinii na temat produktu, albo napisanie rzetelnego artykułu na temat produktu, podzielenia się własnymi doświadczeniami z produktem i dodania tak zwanego CTA czyli Call To Action – wezwania do wykonania działania, np. kliknijcie w link, pod nim znajdziecie możliwość zakupu tego produktu.

Kto może zostać Partnerem?

Partnerem może zostać każdy, by nim zostać wystarczy zarejestrować się w Sieci Afiliacyjnej lub dedykowanym Programie Partnerskim. 

Jednak sama rejestracja nie jest równoznaczna z zarabianiem – trzeba jeszcze pobrać link i pozyskiwać ruch, tak aby z wykorzystaniem udostępnianych linków polecających oraz kreacji reklamowych generować sprzedaże lub leady(wnioski).

Modele rozliczeń w marketingu afilaicyjnym

Skoro mówimy o tym, że marketingu afiliacyjnym rozliczenie następuje w modelach efektywnościowych, to warto poznać te modele.

CPM lub CPT – cost per mille/thousand – inaczej rozliczenie za 1000 wyświetleń danej kreacji.

CPC – cost per click – rozliczenie za kliknięcia w kreację

uCPC – unique cost per click -rozliczenie za unikalne kliknięcia w kreacje

CPL – cost per lead – rozliczenie za wypełnienie formularza (może być wniosek o pożyczkę, czy formularz rejestracyjny na stronie, zapisanie się do newslettera) – definicja jest dość płynna, zawsze należy pamiętać, by zawsze doprecyzować

CPS – cost per sale – rozliczenie za sprzedaż produktu.

CPA – cost per action –  rozliczenie za akcję – akcją może być wszystko – klik, formularz, zapisanie się do newslettera, sprzedaż – trzeba uważać i precyzować definicje

CPO – cost per order – rozliczenie za zamówienie – zamówieniem może  być wszystko – wnioskowanie o pożyczkę, zamówienie czegokolwiek przez sklep internetowy itp. – zawsze należy doprecyzować definicje

Jakiegokolwiek model się używa należy dokładnie określić definicję modelu.

Ważne pojęcia

Konwersja

  • używane w znaczeniu – pojawiająca się akcja w systemie
  • w znaczeniu – stosunek jednej liczby do drugiej, np. stosunek zaakceptowanych CPL do dostarczonych CPL
  • konwersja może być na poziomie x%


Walidacja

  • w znaczeniu – stosunek jednej liczby do drugiej, np. stosunek zaakceptowanych CPL do dostarczonych CPL
  • w znaczeniu – raportowanie (waliduje=raportuje)
  • Walidacja może być na poziomie x%


Klient

  • z perspektywy Sieci – podmiot zlecający działania afiliacyjne=reklamodawca
  • z perspektywy Reklamodawcy – osoba zainteresowana jego produktem


Akcja

Dla sieci afiliacyjnej – oznacza rejestracje zdarzenia CPM, CPC, CPL, CPS itd.


Tracking

Szereg technicznych zdarzeń, które pozwalają na rejestrację wykonanych na linkach partnerskich akcji w statystykach w systemie afiliacyjnym.

 

LP – Landing Page

Inaczej strona docelowa – strona, na którą kierowany jest użytkownik po kliknięciu w daną kreację.


Link Partnerski

Link (Redirect) dedykowany dla danego Partnera Afiliacyjnego. Każdy link partnerski jest specjalistycznie oznaczony.

 

Cookies

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.


Afiliant=Wydawca=Partner

Często mylony z Siecią Afiliacyjną. Osoba lub organizacja zarejestrowana jako Partner w Sieci Afiliacyjnej.


Target=Grupa Docelowa

Grupa osób o określonych cechach, do której skierowana jest produkt oraz komunikacja marketingowa.


Trafik=Ruch

Wszelkie działania, które zakończyły się określoną akcją, np. CPL.


Optymalizacja

Szereg procesów mających doprowadzić do zwiększonej efektywności działań Partnerów.

Czy warto inwestować w rozwój własnej afiliacji?

I tak, i nie!

 

Zawsze warto się rozwijać i otwierać na nowe możliwości pozyskiwania Klientów, nie należy jednak poprzestawać na jednym kanale dotarcia do Klienta. Własna afiliacja ma sens jeśli posiadamy środki oraz czas by ją prowadzić. Należy liczyć się z faktem, że własna afiliacja może nie zarabiać przez kilka pierwszych miesięcy.

 

Własna afiliacja może uniezależnić rozwój Twojego biznesu od Sieci Afiliacyjnej, ale wiąże się ze stworzeniem oraz utrzymaniem specjalistycznej technologii.

 

Przeczytaj: Własna afiliacja – czy warto?

 

Nie wiesz jak wybrać technologię afiliacyjną? Zaufaj komuś kto wie.

 
Jeśli zastanawiasz się nad stworzenie własnej afiliacji to zapraszam na darmową konsultację!

Picture of Justyna Biernacka

Justyna Biernacka

Pasjonatka marketingu, pracy z tekstem oraz rozwoju.

Konsultacja marketingowa

  • Rozmowa o Twoich pomysłach na marketing
  • Odpowiedzi na Twoje pytania
  • "burza mózgów"
  • Skorzstanie z mojej wiedzy oraz mojego doświadczenia

Najpopularniejsze wpisy

Newsletter

Marketing GoAdvise Justyna Biernackan Marketing dla Zielonych

Autor

Picture of Justyna Biernacka

Justyna Biernacka

Pasjonatka marketingu, pracy z tekstem oraz rozwoju.

Konsultacja marketingowa

  • Rozmowa o Twoich pomysłach na marketing
  • Odpowiedzi na Twoje pytania
  • "burza mózgów"
  • Skorzstanie z mojej wiedzy oraz mojego doświadczenia
Poszukujesz biura rachunkowego? Sprawdź ifirma.pl

Wygodne, internetowe biuro rachunkowe, z dostępem w mobilnej aplikacji.

Załóż TESTOWE KONTO.
ifirma logo GoAdvise
mat. prasowe ifirma.pl

Przeczytaj inne artykuły

Wakacje składkowe – co warto wiedzieć?

Wakacje składkowe to nowe rozwiązanie wprowadzone dla mikroprzedsiębiorców w Polsce. Zostało zaprojektowane z myślą o odciążeniu najmniejszych firm, pozwalając im zaoszczędzić przez jeden miesiąc w roku na składkach na ubezpieczenia społeczne. Zasada jest prosta: właściciele małych firm mogą samodzielnie wybrać jeden miesiąc w każdym roku kalendarzowym, w którym budżet państwa pokryje składki emerytalne, rentowe i wypadkowe na ich ubezpieczenie. Jak w praktyce wygląda skorzystanie z wakacji składkowych?

Czytaj więcej »

Co wiesz o swoich Klientach?

Każdy przedsiębiorca prowadzący biznes, niezależnie od jego skali, powinien zadać sobie pytanie: „Co wiem o swoich klientach?”. Zrozumienie, kim są Twoi klienci, jakie mają potrzeby, oczekiwania i jakie problemy próbują rozwiązać, to kluczowy element skutecznego marketingu. Wielu właścicieli małych firm sądzi, że dobry produkt lub usługa wystarczą, aby przyciągnąć klientów. Jednak w dzisiejszym, niezwykle konkurencyjnym środowisku, sam produkt może nie wystarczyć.

Czytaj więcej »

Chatboty w obsłudze klienta. Jakie korzyści przynoszą Twojej firmie?

Chatboty to jeden z najnowszych trendów w obsłudze klienta, który zdobywa popularność na całym świecie. Coraz więcej firm, zarówno tych dużych, jak i małych, decyduje się na wprowadzenie tej technologii, aby poprawić jakość obsługi, usprawnić procesy oraz zwiększyć zaangażowanie klientów. W dzisiejszym przewodniku dowiesz się, jak chatboty mogą wspierać Twoją firmę, jakie korzyści przynoszą i dlaczego warto rozważyć ich implementację.

Czytaj więcej »

Kontakt